Relation Between Bhagwan Krishna Dwarka City And The Bahrain's Dilmun Port - New Perspective On The Harappan Civilization ( With notes in Hindi & English )

 


भगवान कृष्ण की द्वारका नगर और अरब सागर के बहरीन बंदरगाह के बीच निश्चित व्यापारिक सम्बन्ध थे।  ये सम्बन्ध हड़प्पा नगर के जन्म होने के बहुत पहले से ही स्थित थी।  द्वारका डूबने के बाद यहाँ के लोगों ने जब हड़प्पा और मोहनजोदड़ो में नया नगर बसाया, उस समय भी द्वारका के विस्थापित  लोगों  ने  बहरीन के साथ इस व्यापारिक सम्बन्ध को यथावत रखा। बहरीन, भगवान कृष्ण के  द्वारका नगर के साथ अपने व्यापारिक सम्बन्ध को बहुत ही महत्त्व देता था।  इसलिए द्वारका में प्रवेश करने वाले राजमुद्रा चिन्ह बहरीन में  मिले हैं।  केनॉएर से लेकर एरनेष्ट मैके जैसे लोगों ने, संस्कृत नहीं जानने के कारण  अनर्गल और गलत टिप्पणी  इस राजमुद्रा के विषय में की है।  महाभारत के शांति पर्व में भगवान कृष्ण के इस त्रिमुख वराह  मुद्रा की सूचना  दी गई है। बहरीन और बेट द्वारका के ये दोनों राजमुद्रा   द्वारका में ही बने हैं , इसलिए बहरीन के व्यापारी , द्वारकानगर में प्रवेश करने के पूर्व , बेट-द्वारका में इस राजमुद्रा को दिखाते थे । इसलिए सुमेर के साहित्य का यह "मेलूह" द्वारका है न की हड़प्पा या मोहनजोदड़ो। 

बहरीन के व्यापारियों का सम्बन्ध जब द्वारका नगर से हुई तब उन्होंने यहाँ का वैभव और भव्य बंदरगाह देखा था।  बहरीन के प्राचीन बंदरगाह दिलमन थी,  जिसकी  बहुत सूचना सुमेर के प्राचीन साहित्य में है।  ये बहरीन के प्राचीन दिलमन बंदरगाह आज समुद्र में डूबे हैं।  सेटेलाइट के एनालॉग तकनीक से ये बंदरगाह आज हमारे सामने हैं।  इस बंदरगाह को द्वारका की तरह भव्य बनाने का प्रयास किया गया है , पर ये बंदरगाह उतने भव्य और सुन्दर नहीं हैं, जितना द्वारका थी।  द्वारका बंदरगाह बनाते समय जैसी ज्यामितिक रेखा बनाई गई थी ठीक वैसी ही रेखा , बहरीन के डूबे बंदरगाह के धरातल में मिली है।  दिलमन का यह बंदरगाह , सम्पूर्ण अमरीका और वर्तमान पाकिस्तान को भले ही बेबीलोन के  गौरव गाथा से जोड़ती हो परन्तु साक्ष्य के प्रकटीकरण और तुलना में भगवान कृष्ण के द्वारका बंदरगाह के आगे दिलमन के बंदरगाह कहीं नहीं टिकते।  अभी बहरीन में बहुत कुछ समुद्र के नीचे खोजा जाना बाक़ी है।  भारत की तरह ही बहरीन के  समुद्र पुरातत्व से जुड़े लोग सुस्त हैं । 

बहरीन की सरकार और  समुद्र पुरातत्व से जुड़े लोग जब तक लम्बी निद्रा से जागेंगे नहीं तब तक ये अवशेष समुद्र में ऐसे  ही डूबे रहेंगे।  जो प्राचीन चीजें ( देखें नीचे चित्र ) यहाँ मिली हैं,  वे हैं प्राचीन जहाज के मेटेलिक अवशेष , प्राचीन  बंदरगाह और समुद्र में डूबे प्राचीन मानव बस्ती।   इन पुरातत्व के सामग्रियों से दक्षिण पूर्व एशिया के कई राज खुलेंगें जो आज समुद्र में दफ़न हैं। 

There were definite trade relations between Bhagwan  Krishna's City of Dwarka and the port of Bahrain on the Arabian Sea. This relationship was established long before the birth of Harappa city. After the sinking of Dwarka, when the people of this City established,  new towns at Harappa and Mohenjodaro, even at that time the displaced people of Dwarka kept this trade relation with Bahrain intact. Bahrain greatly valued its trade relations with Dwarka, the city of Bhagwan Krishna. That's why the "Rajumdra" entering Dwarka City, have been found in Bahrain ( See cover photo top ). People from Kenoyer to Ernest Mackey, because of not knowing Sanskrit, have made unrestrained and wrong comments about this "Rajmudra". This "Trimukh Varaha Mudra" of Bhagwan Krishna is reported in the Shanti Parva of Mahabharata. Both these Rajmudras of Bahrain and Bet Dwarka were made in Dwarka only, so the traders of Bahrain, before entering Dwarkanagar, used to show this Rajmudra in Bet-Dwarka. Hence the "Melluha" mentioned in the Sumerian record is Dwarka. This is not Harappa or Mohanjodaro.

When the traders of Bahrain came in contact with the City of Dwarka, then they had seen the splendor and grand port here. Bahrain's ancient port was Dilman, much of which is reported in ancient Sumerian literature. This ancient Dilman port of Bahrain is submerged in the sea today. This submerged port is in front of us today with the satellite's analog technique. Dilman People, tried to make this port grand like Dwarka, but the various ports of Dilman are not as grand and beautiful as Dwarka was. Dwarka Ports in cost is very high and beautiful. The Dilman Ports are just for survival and low cost. The exact same geometric line as was made while making Dwarka port, has been found in the surface of the sunken Dilamn port at  Bahrain. This port of Dilman may connect the entire America, Europe and the present day Pakistan, to connect with the glory story of Babylon & Mesopotamia, but the port of Dilman does not stand anywhere in front of Bhagwan  Krishna's Dwarka port in comparison to the disclosure of evidence. There is still much to be discovered under the sea in Bahrain. Marine archeology people in Bahrain, like India, are also sleeping and very slow.

Until the Government of Bahrain and the people associated with marine archeology do not wake up from their long sleep, these remains will remain immersed in the sea like this photographs. The ancient things (see picture below) found here are the metallic remains of ancient ships, ancient harbors and ancient human settlements submerged in the sea. These archeological materials will reveal many secrets of South East Asia which are buried in the sea of Dilman  today.

The Dilman Port above has geometrical construction sign like the signs seen at the Dwarka Port ( See inverted V sign ). One tunnel carved oval shape port has been tried to be just like Dwarka, but the edge and finish quality is very poor . There is no white stone plating like Dwarka here. 
 
Archaeological materials with seven metallic wreckage of ships  


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